De sociale ziekte

Alles moet tegenwoordig steeds sneller, de acute behoeftebevrediging is niet te stoppen. Willen we iets weten, dan willen we het direct weten. Hebben we zogenaamd ‘honger’, maar eigenlijk zin in een snack, gaan we meteen iets te eten zoeken. Ten koste van alles en iedereen. Je ziet iedereen maar met zijn of haar smartphone rondlopen, vrijwel niemand is nog normaal aan te spreken. Wanneer je eens een gezellig uitje hebt, moet daar meteen over getweet worden.

Laatst zat ik in de bus. Ik, zonder smartphone, keek uit het raam van de bus toen de man naast mij mij aansprak. Over hetzelfde feit dat ik hier nu bespreek: Hoe spontane conversaties in het leven tegenwoordig in de weg worden gestaan door apparatuur en internet. De man zei dat hij bij was dat er toch nog jeugd was die niet continu bezig was met het binnenhalen van (veelal nutteloze) informatie via social media. Dat toch niet iedereen altijd maar met een koptelefoon harde muziek zit te draaien.

De man, die van al wat oudere leeftijd was, vertelde dat het voor hem allemaal te snel ging tegenwoordig. Dat hoor ik vaker van mensen uit eerdere generaties. In de huidige maatschappij moet alles op het moment zelf gebeuren. Men is verslaafd aan informatie en wil alles weten. Tegelijkertijd zijn er steeds meer mensen met stress, burn-outs, depressies en oververmoeidheid.

Deze kwaaltjes, eigenlijk ziektes, en de druk die op de mensheid wordt uitgeoefend, zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verlos jezelf eens een week (of natuurlijk langer) van alle social media, en merk het verschil: Je hebt meer tijd voor andere dingen, leukere dingen, interessantere dingen. Je hebt meer tijd voor ELKAAR. En geloof me, die gezelligheid van vroeger, samen op de bank, samen kaartspellen doen, écht samen dingen ondernemen: die gezelligheid missen we allemaal.

One thought on “De sociale ziekte

  1. Daar heb je gelijk in. Als ik als jongere in de trein zit of op de bus, is ook bijna iedereen bezig met zijn iPod, iPhone of smartphone. En ik moet bekennen: ik ben mailverslaafd. :P Mobielverslaafd ook wel (kan me een week zonder mobiel moeilijk voorstellen), maar ik ben op dat vlak niet zo extreem dat ik de hele dag naar het schermpje kijk. :D

Reageer

