Week zonder social media


Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die geen social media als Facebook, Twitter, Hyves en dergelijke gebruiken. En zeker nu men internet tot zijn of haar beschikking heeft op mobiele telefoons, worden deze sites meer dan ooit gebruikt.
Ik gebruik ze zelf ook. Ik kan dagenlang facebooken als ik dat wil. Fijn toch, dat je iedereen zo snel kunt bereiken ook al wonen ze in Amerika? Een berichtje is zo geplaatst en je hebt het gevoel alsof je mensen al járen kent. Of ik verslaafd ben? Ja, ik geef het toe, ik ben verslaafd. Wanneer ik mijn laptop aanzet en internet aanklik, hangt mijn vinger direct boven de ‘f’ en druk ik op enter. Twitter heb ik ook, hoewel ik dat minder intensief gebruik dan facebook.
Maar vandaag is het anders. Vanaf vandaag tot aan volgende week ga ik geen social media gebruiken. Vandaag, maandag, ben ik begonnen. Vriendinnen pesten me door te zeggen dat ik al een heleboel heb gemist, maar ik trek me er niets van aan. Alles voor een stukje ervaringsjournalistiek!

DAG 1 – maandag
’s Ochtends kijk ik graag even op facebook of er nog ‘belangrijke’ dingen aan de hand zijn. Bij het opstarten van mijn laptop zucht ik. Niet naar facebook, niet naar facebook, niet naar facebook… Met wat moeite weet ik het te onderdrukken. Niet toegeven op de eerste dag…
Toen ik thuis kwam na school, heb ik eens rustig thee gedronken en me met daadwerkelijk belangrijke dingen beziggehouden (huiswerk!). Het moeilijkste moment kwam toen ik mijn laptop weer aanzette. Deze keer wist ik me er beter van te weerhouden om facebook op te starten, gelukkig. Het gaat de goede kant op, nog maar zes dagen te gaan!

DAG 2 – dinsdag
Na mijn eerste dagje social-media pauze slaan de ontwenningsverschijnselen toe. Heb ik iets gemist op facebook of twitter? Heeft iemand mij wanhopig geprobeerd te bellen via Skype? Zodra ik thuis ben en iets moet opzoeken voor school, typ ik weer een ‘f’ in in de zoekbalk. Enter… Nee, nee, nee! Snel klik ik facebook weg. Pfieuw, net op tijd! Het zou wel vreselijk wanhopig zijn als ik me de tweede dag al liet kennen…

DAG 3 – woensdag
Heel vervelend om geen social media te kunnen gebruiken op het moment dat je het echt nodig hebt! Vandaag moest ik iemand bereiken waarvan ik geen mailadres of telefoonnummer had. Na heel wat gedoe en na eindeloos rondgevraagd te hebben, had ik eindelijk het nummer en kwam alles toch nog goed. Soms zijn social media ook gewoon nuttig, en niet alleen vermakelijk.

DAG 4 – donderdag
Eigenlijk mis ik helemaal niet zo veel, merk ik. Als er echt eens wat aan de hand is hoor ik het ook wel. Maar toch, dingen als foto’s enzo zie je niet. Maar tijdens zo’n facebook en twitterloze week merk je wel dat ook die er niet echt toe doen. Wel lekker rustig, het scheelt ook nog eens een hoop tijd en ik neem eindelijk weer eens de moeite om uitgebreid muziek te gaan maken of te tekenen. En huiswerk natuurlijk ;-).

DAG 5 – vrijdag
Op vrijdag zit ik altijd tot half vijf op school, dus veel vrije middag heb ik niet. Wanneer ik thuiskom staat het eten al zo ongeveer op tafel en ’s avonds kijk ik met mijn ouders wel eens een of ander educatief televisieprogramma. Ofwel: ook de vijfde dag van deze challenge heb ik met succes weten te volbrengen. Nu het weekend nog…

DAG 6 – zaterdag
Op zaterdag morgen heb ik altijd muziekles, dus eindeloos in bed blijven liggen is er niet bij voor mij. Ik lees bij het ontbijt de krant helemaal door en stap op de fiets richting de muziekschool. Daar heb ik een aantal leuke gesprekken met allerlei mensen. Écht sociaal contact zal toch altijd leuker blijven dan sociaal contact via internet. En weer de bevestiging dat je zonder social media ook een heleboel te weten kunt komen. Je hebt het echt niet nodig.

DAG 7 – zondag
De laatste dag van mijn week! Ergens ben ik ook wel blij, merk ik. Ook al heb ik het de afgelopen dagen helemaal niet heel erg gemist. De dag verloopt rustig en mijn huiswerk schiet aardig op. Een frisse wandeling in het bos maakt mijn hoofd ook weer leeg en voor ik het weet is het tijd om te gaan slapen.

De maandag erna start ik ’s ochtend mijn laptop op en check facebook meteen. 161 meldingen en zelfs en vriendschapsverzoek. Maar zodra ik door de meldingen-lijst kijk vraag ik me af: ‘waarom vind ik dit zo leuk?’ Ik zou het niet weten. Maar misschien ook wel. Ik denk dat het draait om interessant gevonden worden. Het is leuk om in andermans leven mee te kijken en om zelf reacties en likes te krijgen op wat je ook maar post.
Het gaat gewoonweg om de vraag of je interessant bent. Ben ik dat? Mijn vrienden op facebook en mijn followers op twitter vinden gelukkig van wel.

Reageer

