De mens is zo slim dat ‘ie bijna dom is

Ik denk dat de mens te slim is geworden.
Naarmate de eeuwen vorderden, ontdekten we allerlei dingen (elektriciteit, hoe we kunnen vliegen, hoe de zwaartekracht werkt…). Ons brein werd steeds ontwikkelder en nog steeds komen we dingen te weten.
Ik ben eigenlijk bang dat onze slimheid onze ondergang wordt. Ja, het klinkt misschien een beetje als “de wereld vergaat”; maar zo bedoel ik het niet.

Kijk bijvoorbeeld naar een van de meest
praktische uitvindingen ooit: de motor.

Foto: We Heart It

De motor wordt verwerkt in allerlei voertuigen. We hebben hem zo krachtig weten te maken dat we met een vaart van 200 km/h over de snelweg kunnen sjezen, als we dat zouden willen.

Echter, je vriend is je grootste vijand. Een klap van een auto met een vaart van 200 km/h overleef je niet. Ontzettend leuk dat we zo snel bij ons stressvolle werk kunnen zijn.
Of nog een ander voorbeeld. Het kappen van bomen bijvoorbeeld.

Foto: We Heart It

Superhandig, al dat hout. Maar terwijl we per minuut een voetbalveld aan bomen kappen in het amazonegebied, wordt het leefgebied van (bedreigde) diersoorten steeds kleiner. Bovendien blijven er dus steeds minder bomen over om het hoge CO2-gehalte, wat we ook grotendeels zelf veroorzaken, te neutraliseren. Hierdoor brengt de mens zichzelf in gevaar. Want de aarde overleeft de opwarming van de aarde wel, maar de mens zal zich moeten aanpassen. En dat is waar we allemaal zo bang voor zijn. Dat er zoveel natuurrampen plaatsvinden dat er miljoenen mensen sneuvelen. Dat Nederland onder water loopt. Maar wat is het toch fijn dat we al dat hout kunnen gebruiken!

En dan nog een voorbeeld, omdat drie zo’n mooi getal is. (Mensen die mij goed kennen weten dat ik een grote getallenliefhebber ben, ahum.)

Door de grote CO2 uitstoot smelten de poolkappen, dat weten we allemaal. 

Het leuke van de mens is, dat ze bijhoudt hoe dik het ijs nog is. Dit doen we door het ijs te breken. We breken dus door het ijs heen om te kunnen zien hoe het staat met de dikte ervan. Hierdoor ontstaan allemaal losse stukken ijs. Ik vond het zo raar, dat ze het op deze manier doen! Wanneer de warmte een groter oppervlak kan bereiken (wat dus gebeurt door het breken) smelt het ijs sneller!

De mens maakt het dus vooral zichzelf moeilijk, met al haar ‘slimme’ ideeën. Zoals ik al zei, de mens is zo slim dat ‘ie bijna dom is. Ik hoop maar dat ze slim genoeg is om dat in te zien.

Wat denk jij? Reageer op mijn stelling!

Reageer

