Wie denkt er net als ik? Wie denkt er überhaupt over na?

Ik ben een piekeraar. ’s Avonds in bed begint het allemaal te malen. Want waar moet het heen met deze wereld? Als ik al het nieuws zo hoor komen de rampen allemaal terwijl ik nog in leven ben.
Over dertig jaar zijn alle zeeën leeggevist, over vijftig jaar zijn de fossiele brandstoffen op. Wie stelt mij gerust? Niemand.

Iedereen zegt: “Tegen die tijd weet men wel een oplossing”. Maar hoe kan je dat zeker weten? Het is net zoiets als “Morgen begin ik met afvallen”, je gelooft het niet, maar heel soms is het waar.

Mama zei tegen me, dat ik beter kon piekeren over hoe het opgelost kan worden, dan de rampen die kunnen gebeuren. Dat doe ik ook, maar als ik het alleen doe, wat haalt het dan uit? Slapeloze nachten, lege zeeën, een uitgeputte aarde.
Koolstofdioxide blijft iedereen maar vrolijk uitstoten. Ik hoor mensen zeggen: “Nu kan het nog!”.

Ze weten het dus wel, maar het lijkt ze niets te doen. “Och, dan ben ik er toch al niet meer”. Hallo? En je kinderen dan?

Mensen lijken zich er niet bewust van te zijn dat de aarde het enige is wat we hebben. We zijn allerlei dingen aan het produceren die nooit en te nimmer verwijderd kunnen worden. Denk aan glaswerk, plastics, of nog erger: Radioactief afval.

De mens is veel te slim, en toch niet slim genoeg.

Iedereen weet dat bomen en planten koolstofdioxide omzetten in zuurstof. Ja, we moeten allemaal boompjes planten. Maar nee hoor, we kappen vrolijk 5 voetbalvelden aan bos om per minuut. Ai.

En telkens weer, telkens weer, hoor ik het geweifel wat nou belangrijker is: De economie of onze planeet. Het lijkt wel of iedereen voor de economie kiest! Maar hee. Zonder aarde hebben we niets. Ook geen economie.

Ik vind het verontrustend dat zo weinig mensen zich echt hiervoor inzetten, dat ik ’s nachts maar hulpeloos moet liggen malen over hoe ik het zou kunnen oplossen. In mijn eentje kan ik dit niet, dat weet ik, daarom schrijf ik dit ook. Ik wil echt heel graag dat men dit gaat lezen en gaat kijken naar wat nou echt belangrijk is. De toekomst van je kinderen, en daar de kinderen van. DAT is waar we ons zorgen over moeten maken.

Gun je nabestaanden een mooie wereld om in te leven, zodat we niet meer hoeven te zeggen “vroeger was alles beter”, maar kunnen zeggen “de toekomst wordt zoveel mooier”.

En nu wil ik het echt heel graag weten:

Wie denkt er net als ik? Wie denkt er überhaupt over na? 

 

Nog een aantal dingen om over na te denken:

  1. Als iedereen slechts 1 keer per week vlees zou eten, zou dat net zoveel uitstoot van CO2 verminderen als wanneer we allen zouden stoppen met autorijden. Liefst natuurlijk biologisch vlees eten!
  2. De startpagina ecosia.org zegt met elke zoekactie een stukje regenwoud te redden. Stel deze zoekmachine dus in als startpagina, en zoek maar raak.
  3.  Praat er eens over met anderen, verdiep je eens in het thema. Wil jij dat je kind zo’n toekomst tegemoet gaat?
  4. Al die onzin-cadeautjes die je bij zoveel euro aan boodschappen krijgt. Dit gooi je uiteindelijk toch weg. Zeg nou eerlijk, is dat verspilling van olie of niet?!
  5. De zoetwatervoorraad raakt over een aantal jaar ook mondiaal op.
  6. enzovoorts…
Heb je dit gelezen, ben je geïnspireerd geraakt of doet het je nu wel wat? Tweet dit, zet het op facebook, link naar deze pagina vanaf je eigen weblog, verdiep je hierin en schrijf er zelf ook over. Doe iets. Het begint bij jezelf. Hopelijk wordt ‘save the earth’  een nieuwe hype.
One thought on “Wie denkt er net als ik? Wie denkt er überhaupt over na?

  1. Daarom kijk ik geen nieuws meer, en lees ik geen kranten. Word ik toch alleen maar ongelukkig van, en daar wordt niemand beter van. Echt belangrijk nieuws hoor je sowieso wel. Wat betreft het milieu, ik doe gewoon mijn best zelf zo schoon en zuinig mogelijk te leven. Ik ben niet opgeleid in de beta-kant, dus het heeft geen zin als ik ga proberen een oplossing te verzinnen. De oplossingen zijn er grotendeels al, en nieuwe oplossingen kunnen veel beter door beta-genieën verzonnen worden.

Reageer

