Met de trein

Angst voor die man
Die man, je weet wel wie
Ik mag niet meer naar school
Ik mag niet naar de film
Niet naar het park
Niet met de tram
Niet met de bus

Maar wel met de trein
Samen met al die anderen
Met donkere haren
Hetzelfde gebed
De ster op hun borst

Uitstappen maar
Drukte om mij heen
Angstige ogen
Verschrokken gezichten
Boze agenten

Met zijn allen
Dezelfde kant op
Ik weet niet waarheen
Maar bang ben ik wel
Bang voor ik weet niet wat

Wie kan er nog bij
Niemand, denk ik
Ik krijg het benauwd
Ik hap naar adem
En alles valt weg

Als opdracht voor school mocht ik een gedicht schrijven over een slachtoffer van de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit is het uiteindelijke resultaat.

One thought on “Met de trein

Reageer

